Rejta!

Jag läser på DN Resa att 400 hotellägare hotar att stämma resesajten Tripadvisor

Tripadvisor är en mycket populär och jättebra rejtingsajt för hotell, restauranger och annat över hela världen. Den är väldigt användbar, och innehåller bra sökmöjligheter. Man kan till exempel söka restauranger i önskad stad utifrån typ och prisklass och direkt se betyg och utdrag ur omdömen. Det går också att söka tillgänglighet och boka både flyg och hotell enkelt, genom direkt vidaresökning på bokningssajter.

Det finns annat användargenererat material också, bilder, videos och artiklar, samt wikipedia-aktiga guider till en ofantlig massa ställen Det är lättillgängligt, lättnavigerat och informativt. Och med över 35 miljoner omdömen, som man påstår sig ha, hittar man för det mesta flera stycken om just det hotell eller den restaurang man är intresserad av.

Men det är klart att inte alla omdömen är snälla, nyanserade eller ens rättvisa. Man kan diskutera hur man som kund, i det här fallet resenär, ska förhålla sig till sådana här omdömen. Ett jätteelakt omdöme, som är skrivet av en person som var på riktigt dåligt humör eller hade extrem otur, kan få många att undvika ett ställe som kanske är bra och trevligt.

Och det är naturligtvis här stämningshotet kommer in. Det är klart att folk får tycka vad de vill och tala om det också, så länge man inte far med osanning. Men hur garanterar man att inte någon som är lierad med en konkurrent eller rent allmänt har ett horn i sidan till en, skriver ett riktigt jäkligt omdöme bara för att skada? Och kan sajten ställas till svars för illvilliga eller bara överdrivet elaka kommentarer?

Jag kommer att fortsätta kolla betyg och läsa omdömen om både det ena och det andra. Man får ta det för vad det är. Vi har alla olika smak och krav, och alla som rejtar är inte rättvisa. Men jag kommer att värdera långa kommentarer mycket mer än bara ett betyg. Och jag kommer att forsätta läsa de, förhoppningsvis, mer profesionella och genomarbetade omdömen som publiceras i tidningar och guider. Men jag tycker ändå det här med att vi ”vanliga” kunder/besökare/läsare/användre berättar för varandra vad vi tycker är något bra! Dessutom har vem som helst möjlighet att skriva och tycka annorlunda, till skillnad från när man läser ett expertomdöme i en tidning eller går på tipsen i en Lonely Planetguide.

Och jag ska själv försöka komma ihåg att gå in och rejta allt jag kan.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s